1.7 C
Botoșani
luni, 25 noiembrie 2024

Mii de botoşăneni condamnaţi să trăiască precum în EVUL MEDIU. VEZI cum arată singurul drum naţional de pământ din România, la DOI ani de la promisiunile lui PONTA – GALERIE FOTO

drum dn 24c manoeasa-radauti prut colaj

DECEMBRIE 2012, Judeţul Botoşani era sub COD PORTOCALIU. În multe zone ale judeţului stratul de zăpadă era de 3-4 metri. Foarte multe drumuri erau blocate iar cetăţenii cu probleme medicale erau în pericol. Autorităţile centrale organizau aproape zilnic COMANDAMENTE DE IARNĂ. Într-unul dintre comandamente, premierul Victor Ponta află de celebrul drum naţional 24C Manoleasa – Rădăuţi Prut.

Însă, nu află realitatea. Şeful CNADNR de la acea vreme îi spune că drumul naţional Manoleasa – Rădăuţi Prut este pietruit. O minciună. Este un drum de pământ care arată mai prost decât un drum comunal. Replica premierului a venit: „Pietruit?! Ca pe vremea romanilor! Via Appia cred că arăta mai bine decât arată drumul ăla pe care ne chinuim acum să-l deszăpezim. Şi să aveti grijă acum, când facem bugetul, să asfaltăm drumul ăla naţional. E de râsul lumii în secolul XXI să avem drum naţional care duce şi spre vamă neasfaltat”. După acea declaraţie a reapărut speranţa pentru botoşănenii de pe malul Prutului.

Au trecut doi ani şi o lună de la declaraţia premierului Ponta iar drumul naţional Manoleasa – Rădăuţi Prut arată în continuare ca după război. Singura diferenţă este că în această iarnă nu a mai nins la fel de mult ca în 2012 iar drumul nu este înzăpezit.

Oamenii din zonă spun că după iarna 2012-2013, nimeni nu s-a mai interesat de soarta lor. S-a vorbit mult, s-au făcut tot felul de promisiuni dar nu a venit nimeni nici măcar să pietruiască drumul aşa cum figura el în actele celor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

„Din anul 2012 şi până în prezent nu s-a făcut aproape nimic. Nici măcar reprofilările promise. De asfaltat nici nu putem vorbi. În primă fază ar trebui o reprofilare şi nişte canale colectoare pentru ca acest drum să fie practicabil. Majoritatea locutorilor din satele riverane drumului aleg nişte rute ocolitoare sau încearcă să meargă mai mulţi cu o singură maşină. Toţi primarii din zonă au făcut o adresă comună Guvernului României prin care au solicitat reabilitarea drumului. Răspunsul a fost: când vor avea bani în buget, atunci se vor aloca pentru acest drum. Iarna ne descurcăm foarte greu. Când plouă riscăm să rămânem cu maşinile în noroi iar când ninge, drumul este înzăpezit”, ne-a spus Ovidiu Buduruţă, viceprimarul comunei Mitoc.

Oamenii din satele străbătute de celebrul drum naţional 24C încă mai speră că vor trăi momentul în care vor vedea asfalt. Mulţi dintre ei întreabă: Se mai ştie ceva de acest drum? Se mai face drumul? Alţii sunt ironici. „Ar trebui ca toţi şoferii din zonă să primească atestate pentru offroad”, ne spune unul dintre localnici. Un bărbat şi-a cumpărat un jeep pentru a putea circula pe acest drum. Nu are nici măcar jumătate de an de când l-a cumpărat şi deja a trebuit să-l repare. Un alt şofer opreşte maşina. Este poştaşul din zonă. Zilnic parcurge 25-30 de kilometri pe drumul naţional 24C. „Plătesc 10 milioane rovinieta pe an ca să merg pe drumul ăsta”, ne spune bărbatul. L-am întrebat cât îl costă reparaţiile la maşină. „Acum o săptămână am fost cu maşina în service şi am plătit opt milioane”, ne-a mai spus bărbatul.

Pe multe porţiuni, drumul este impracticabil. Groapă lângă groapă, multe denivelări şi zone în care drumul arată precum un câmp proaspăt arat cu tractorul. La cum arată acest drum, cel mai potrivit mijloc de transport este căruţa.

Faptul că nu au un drum pe care se poate circula, îi afectează foarte mult pe fermierii din zonă. Aceştia îşi valorifică din ce în ce mai greu produsele agricole. Ei se plâng că agenţii economici din ţară nu mai vin să cumpere grâul, porumbul şi celelalte produse agricole deoarece îşi distrug maşinile. Preferă să câştige mai puţin şi încearcă să-i mai atragă cu preţuri mici doar pentru a-şi valorifica produsele. „Suntem afectaţi din punct de vedere economic. Zona este preponderent agricolă. Oamenii de aici trăiasc datorită vânzării produselor agricole şi datorită creşterii animalelor. În momentul în care infrastructura arată în modul acesta, transportatorii refuză să vină şi să cumpere produsele agricole din zonă. Fermierii din zona noastră au o mare problemă în ceea ce priveşte vânzarea produselor”, ne-a mai spus viceprimarul comunei Mitoc, o comună care este afectată foarte mult din punct de vedere al infrastructurii rutiere. Singurul drum asfaltat este în interiorul satului Mitoc. Drumurile care leagă această comună de alte localităţi sunt toate de pământ.

drum dn 24c manoeasa-radauti prut (1) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (2) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (3) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (4) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (5) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (6) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (7) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (8) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (9) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (10) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (11) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (12) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (13) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (14) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (15) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (16) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (17) drum dn 24c manoeasa-radauti prut (18)

ARTICOLE CARE AR PUTEA FI DE INTERES




















































ULTIMA ORA