Județul Botoșani este pe locurile fruntașe în România la capitolul drumuri proaste, drumuri pe care îți distrugi mașina și drumuri care reprezintă un pericol pentru participanții la trafic. Până de curând, Botoșaniul se putea „mândri” cu singurul drum național de pământ din România.
Într-un interviu pentru Botoșani Online, deputatul Cristian Achiței i-a criticat pe șefii Consiliului Județean pentru lipsa de implicare, a vorbit despre investițiile care ar trebui realizate urgent și a explicat ce se întâmplă cu marile proiecte privind autostrăzile.
Cum caracterizați ceea ce se întâmplă la Consiliul Județean Botoșani?
Fără îndoială este cea mai slabă conducere executivă a județului Botoșani, de când știu eu. Am fost consilier județean din 2003. Am văzut foarte multă lume vorbind de Macaleți, de Birta, de Liviu Toma, un vicepreședinte inexistent. La conducerea Consiliului Județean este PSD care are președinte, vicepreședinți, are tot. Cu toate acestea, de doi ani nu se întâmplă nimic. Au început câteva covoare asfaltice dar se fac dezorganizat, fără nicio strategie. Apar niște revolte la Havârna, hai să facem un covoraș la Havârna. Dar nu facem și restul drumului. Scrie cineva că drumul de la Prăjeni e praf, trimit repede o mașină să pună trei plombe. Pare un haos generalizat și o lipsă de strategie. Se fac tot felul de treburi fără cap și fără coadă. Eu nu am mai întâlnit niciodată să nu ai grijă să asiguri o circulație normală, chiar dacă o să avem o investiție, drumul strategic. Ei tot spun de doi ani de drumul strategic. Trebuie să plombezi iar circulația să se desfășoare la limita normalității.
Sunt acele proiecte pe PNDL.
Lucrările pe PNDL merg foarte încet deși sunt depuse la începutul anului 2017. Au venit cu ministru la Botoșani, au semnat contractele și stăm de aproape un an. Au început lucrările doar la tronsonul Ibănești – Cristinești. Acum ei lucrează în zona Dumeni. Au făcut drumul de la Dumeni la Cordăreni, au ajuns până la limita cu Vorniceni. 3 kilometri nu i-au mai făcut pentru că la Vorniceni e primar PNL. De la Dumeni la Dragalina se trece pe lângă casa memorială George Enescu. Îți rupi mașina. Dacă tot sunt acolo cu utilajele să rezolve și bucata asta de drum. Nu pot să fac peste tot covoare dar pot să fac în așa fel încât să se circule normal.
Când au propus lucrările pe PNDL, au preluat niște proiecte pe care le-am mai pus în 2015 și pe care le-au respins. Eu mi-aș dori ca prioritățile la proiectele pe PNDL să fie altele. Spre exemplu, localitățile prin care trec drumurile județene și nu există asfalt. Traficul de pe anumite drumuri. Apoi reabilitarea anumitor drumuri. Au pus un singur pod iar din lună în lună toți se pozează pe podul de la Broscăuți. Au uitat de podul de la Prăjeni, podul de la Mihail Kogălniceanu. Cred că le e frică să facă poduri. Vedeți ce s-a întâmplat la Genova sau cu podul de cale ferată din zona Craiova. Aceste poduri ar trebui să devină priorități naționale.
Există poduri cu risc în județul Botoșani?
Bineînțeles. Eu am intrat cu programe de reabilitare a podurilor, cu riscul să nu fac 2 kilometri de asfalt dar fac podul. Am făcut podul de la Vorona, la Sulița, la Știubieni, la Copălău. Noi putem pune asfalt, se rupe podul și apoi trebuie să ocolim. La fel este și pe drumurile naționale. S-au pus covoare asfaltice de la Botoșani la Săveni, s-a pus acea îmbrăcăminte subțire pe Manoleasa – Rădăuți Prut. Dar podurile iar le uităm. Apar probleme. Unii au impresia că dacă punem un covor asfaltic și tragem o dungă albă pe mijloc, totul e perfect. Nu facem consolidări, nu facem poduri, nu facem drenuri, nu punem parapeți, nu punem semne de circulație. Se fac lucruri ca să luăm ochii oamenilor. Unii fac de râs meseria de drumar.
Când vom ajunge ca drumurile să reziste măcar 10 ani și să nu se mai intervină?
Începând cu anul 2008, tot ce s-a făcut pe fonduri europene sau modernizare de drumuri, țin și mai mult de zece ani. Drumurile județene făcute pe fonduri europene arată foarte bine și acum. Încep să apară mici fisuri sau degradări dar nesemnificative. Problema este că nu asigurăm sumele necesare pentru întreținere. Dacă nu faci anual lucrările de întreținere, ajungi să pierzi drumul. În ultima vreme, am văzut că Inspecția în Construcții nu prea își mai face treaba. Mulți de acolo s-au transformat într-un fel de agenți ai ANAF-ului care fug pe la primării după plata cotelor, să încaseze bani la bugetul statului. Se pune mai puțin accent pe verificarea strictă a tuturor lucrărilor chiar dacă ăsta este rolul acestei instituții.
De foarte mulți ani vorbim de drumuri dar tot nu avem drumuri. De ce?
Cred a existat o politică națională de a menține Moldova într-o stare de sărăcie, mai ales atunci când PSD-ul este la guvernare. Drumul Iași – București nu s-a făcut pe vremea PSD-ului. Dacă nu îl aveam, cred și acum făceam 10 ore până la București. A fost și o lipsă de solidaritate, care există și acum, a tuturor parlamentarilor din Moldova, de a susține cu prioritate un proiect major. Cei de la Bacău vor autostradă Bacău – Brașov. Cei din Vaslui vor ca autostrada de la București să treacă prin Vaslui – Iași. Se aude și de autostrada nordului, Satu Mare – Suceava. Se oprește la Suceava. Nu mai vine la Botoșani. Cei de la guvernare vor profita de chestia asta. Trebuie să existe unul-două proiecte majore pe care să le susținem cu toții. Dacă luăm drumul expres București –Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava, este abia în faza de licitație a studiului de fezabilitate. Băieții de la guvernare au constatat că nu pot face autostrada Iași – Tg. Mureș și au împărțit-o în două. Facem tronsonul de autostradă Pașcani – Iași – Ungheni pe parteneriat public privat… Ei își bat joc de noi. Nu avem nicio autostradă în Moldova, o facem pe tronsonul unde există drumul Roman – Tg. Frumos – Iași și o facem în parteneriat public privat ca să punem taxă. O să intrăm pe această autostradă care duce de nicăieri spre nicăieri și mai plătim și taxă. Pe noi ne interesează tronsonul Pașcani – Tg. Neamț – Ditrău – Tg Mureș, să putem trece munții. La Iași putem circula.
Moldova nu are oameni influenți?
Nu prea. Toți sunt de pe la Teleorman. Acolo e vedeta României, acolo s-au născut deștepții deștepților. Exact ăia care fac de râs România în fiecare secundă. Chiar mă gândeam cât de jos s-a ajuns cu incompetența la nivelul conducerii țării. Mă refer la primul ministru, miniștri.
Va avea Moldova autostradă?
Se va face. Pe noi ne interesează să facem mai repede. Punem presiune să se facă mai repede și nu peste 20 de ani. E important să facem Botoșani – Tg Frumos pentru a ieși din izolarea în care ne aflăm. La fel de important este Botoșani – Ștefănești. Am avut promisiuni că până la rectificarea bugetară vom avea hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici pe Botoșani – Ștefănești. Nu o avem. Botoșani – Ștefănești nu apare anul acesta. Nu se poate trece la etapele următoare. Dacă apare anul acesta hotărârea de guvern, s-ar putea bugeta în 2019 și să se facă procedurile de licitații. PSD-ul izolează cu bună știință sud-estul județului Botoșani. Mă refer la drumul 24C Santa Mare – Ștefănești – Ripiceni – Manoleasa Prut și Ștefănești – Durnești – Botoșani pentru că sunt mulți primari PNL. Ei împart oamenii în funcție de culoarea politică a primarului și își bat joc de anumite zone ale județului. În acest moment, orașul Ștefănești este izolat complet din punct de vedere rutier. Drumul național care vine de la Santa Mare e praf, cel care vine de la Botoșani e praf, cel spre Ripiceni e praf. Ba mai mult, drumul județean de la Dobârceni la Ștefănești l-au scos cu bună știință din lista de la PNDL deși era propus încă din 2015. Este singurul drum pe care l-au scos pentru că sunt primari PNL.
Cel mai important proiect de infrastructură este drumul strategic dar nici anul acesta nu au început lucrările….
Să stau luni de zile să obțin un aviz de la CFR sau Telekom… Au guvernare, conducerea parlamentului, conducerea tuturor ministerelor, toți directorii. O fac special pentru a duce toate aceste lucrări în anii electorali. La fel au lungit-o și cu drumul Botoșani – Tg. Frumos care trebuia bugetat în 2017. S-a bugetat în 2018, licitația a apărut prin mai. Eu am spus că nu se va finaliza la sfârșitul lunii august. Îmi doresc să avem un câștigător cât mai repede. Drumul Botoșani – Tg. Frumos e principalul meu obiectiv în acest mandat de parlamentar. Sunt drumar de meserie și încerc să urmăresc cu atenție și să pun presiune în Camera Deputaților, în Comisia pentru Transporturi, în presă. Vreau să scoatem județul Botoșani din izolare.
Mai citește: