Cristian Adomniţei, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, a reacţionat după ce autostrada Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni) nu a fost considerată o prioritate pentru Ministerul Transporturilor. Acesta a adresat o scrisoare deschisă Parlamentului României pe care o prezentăm integral.
SCRISOARE DESCHISĂ CĂTRE PARLAMENTUL ROMÂNIEI
DOAMNELOR ȘI DOMNILOR PARLAMENTARI,
Mă adresez dumneavoastră în virtutea atribuţiilor prevăzute de Constituția României care consfințește rolul de cenzor al Parlamentului în ceea ce privește Ordonanțele de Urgență (OUG) emise de Guvern.
Master Planul General de Transport al României (MPGTR), înainte de fi ratificat de către Comisia Europeană, trebuie aprobat de către Guvern prin OUG și, ulterior, votat în Parlament. Așadar, este crucial rolul dumneavoastră în aprobarea acestui document strategic care prioritizează investițiile în infrastructura de transport a României pentru următorul deceniu.
În calitate de reprezentanți ai poporului român, votul dumneavoastră trebuie să țină cont de faptul că acest document trebuie să reflecte aspirațiile și nevoile cetățenilor acestei țări.
Stimați parlamentari,
Modificările produse în această perioadă la MPGTR mă determină să semnalez public, din nou, că toţi cei 4 milioane de locuitori din Regiunea Nord-Est sunt condamnaţi la sărăcie, fără perspective de dezvoltare, dacă această variantă a documentului va fi cea finală.
Conform termenelor avansate în acest document revizuit, realizarea Autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni) ar putea începe doar după anul 2020, ceea ce este catastrofal din punct de vedere social și economic pentru toată Moldova.
Este inexplicabilă această situație, în condițiile în care Autostrada Moldova – Transilvania este un proiect fundamental pentru ca locuitorii din Regiunea Nord-Est, cea mai slab dezvoltată regiune a României și a Uniunii Europene, cu un PIB/locuitor cu aproximativ 40% mai mic decât media națională, să aibă șansa unui trai demn pentru o țară membră Uniunii Europene.
Este inexplicabilă această situație, în condițiile în care MPGTR a fost returnat de către Comisia Europeană autorităților române tocmai pentru a fi operate modificări care țin de „apartenența proiectelor la rețeaua TEN-T Core Network”. Autostrada Moldova – Transilvania este amplasată în această reţea principală de transport trans-european, la fel ca autostrada Sibiu – Pitești.
Este inexplicabilă această situație, în condițiile în care numărul coridoarelor TEN-T se va reduce după 2020. Drept urmare, dacă nu reușim să începem construcția cu bani europeni a acestei autostrăzi până în 2020, vom pierde singura șansă de a face această investiție extrem de costisitoare cu fonduri europene.
Este inexplicabilă această situație, în condițiile în care Uniunea Europeană are un interes direct în vecinătatea estică, iar Autostrada Moldova – Transilvania conectează două state membre Uniunii Europene, România și Ungaria, cu doi vecini importanți, Republica Moldova și Ucraina.
Stimați parlamentari,
Principalul motiv pentru înapoierea economică a Regiunii Nord-Est este lipsa unei autostrăzi care să ne lege de Vestul României și de Vestul Europei. Creșterea bunăstării, atragerea investitorilor și crearea de noi locuri de muncă sunt indisolubil legate de realizarea autostrăzii care să conecteze Regiunea Nord-Est la Vestul României și la Europa.
Vă rog să țineți cont că, fără construcția Autostrăzii Moldova – Transilvania, 4 milioane de locuitori din Regiunea Nord – Est sunt condamnaţi să rămână în sărăcie, izolare și subdezvoltare!
Vă rog să țineți cont că, fără construcția Autostrăzii Moldova – Transilvania, refuzați șansa Republicii Moldova de fi mai aproape de Uniunea Europeană!
Vă rog să țineți cont că Biroul Politic Naţional al PNL a adoptat o rezoluţie de susţinere a Autostrăzii Moldova – Transilvania în data de 23 ianuarie a.c., prin care se precizează clar că PNL va vota, în Parlament, OUG privind MPGTR DOAR dacă acesta va conţine Autostrada Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni).
Vă rog să țineți cont că există o condiționalitate ex-ante obligatorie pe care o cere Comisia Europeană pentru asumarea MPGTR: consensul politic!
Vă rog să țineți cont că, fără introducerea Autostrăzii Moldova – Transilvania ca investiție prioritară în MPGTR, România va fi în situația de a nu îndeplini în totalitate condițiile pentru a accesa fonduri europene pentru infrastructura de transport.
Doamnelor și Domnilor parlamentari,
Vă rog să țineți cont de cele expuse mai sus și să aprobați varianta revizuită a Master Planului General de Transport al României DOAR cu includerea, printre proiectele prioritare ale României în intervalul 2015-2020, a Autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni).
O eventuală lipsă de reacție a autorităților responsabile reprezintă o condamnarea a Regiunii Nord-Est și a Moldovei de peste Prut, pentru alte câteva zeci de ani, la sărăcie și izolare.
Cu aleasă prețuire,
Cristian ADOMNIȚEI
Președintele Consiliului Județean Iași