Liceul cu Program Sportiv Botoșani a marcat un nou succes în cadrul programului Erasmus+, 2024-1-RO01-KA121-SCH-000208815, prin finalizarea unei mobilități formative în Turcia. În perioada 28 aprilie – 2 mai 2025, 15 elevi entuziaști, însoțiți de profesorii Ciobanu Carmen și Murariu Ștefania, au participat la o experiență culturală și educațională profundă la ÖZEL YÜKSELEN KOLEJİ ANADOLU LİSESİ din Mamak-Ankara. De asemenea, doamna profesor Muraru Magda-Claudia a beneficiat de o mobilitate de tip job shadowing, observând îndeaproape practicile didactice turcești.
O călătorie de descoperire și învățare pentru elevi
Primele zile ale mobilității au fost dedicate acomodării și interacțiunii. Elevii botoșăneni au fost impresionați de laboratoarele moderne și de tehnica avansată a școlii gazdă. Activitățile de team building și prezentările despre România au facilitat o integrare rapidă și o relaționare excelentă cu elevii turci, discuțiile despre sistemele educaționale din cele două țări au fost revelatoare, oferind perspective noi asupra procesului de învățare. Campusul școlar a găzduit sesiuni de jocuri de cunoaștere și dezbateri constructive, încurajând lucrul în echipă și exprimarea liberă a ideilor. Un moment memorabil a fost participarea elevilor noștri la un meci de fotbal, consolidând prieteniile transfrontaliere.
Mobilitatea a inclus și o incursiune culturală fascinantă în Ankara. Elevii au explorat orașul vechi, cu străduțe înguste și case istorice, și au vizitat Castelul Ankara, un monument impozant ce oferă o panoramă uluitoare. Piața vibrantă din jurul castelului și prezența impunătoare a militarilor au completat o experiență culturală bogată. De asemenea, tinerii au avut ocazia să descopere secretele unor afaceri de familie locale, învățând despre continuitatea și succesul acestora de la o generație la alta.
Prin activități pe domenii experiențiale, jocuri de mimă și construcții creative, elevii și-au dezvoltat spiritul de echipă și au explorat metode alternative de relaxare și autocunoaștere, inclusiv prin meditație. Workshop-urile de incluziune și dansurile tradiționale au contribuit la înțelegerea diversității și a provocărilor persoanelor cu dizabilități, promovând empatia. Vizita la orașul subteran și bisericile rupestre a oferit o lecție vie de istorie, religie și geografie, evidențiind ingeniozitatea civilizațiilor trecute.
Testimoniale relevante:
Bădărău Patrisia (clasa a IX-a): „Această experiență m-a ajutat să-mi dezvolt competențele culturale, sociale și de colaborare. Am învățat să apreciez diversitatea, să comunic mai bine într-un mediu internațional și să înțeleg mai profund contextul istoric și cultural al Turciei. Mi-a plăcut foarte mult modul în care au fost organizate activitățile și am descoperit cât de importantă este deschiderea către alte culturi.”
Baciu Ștefania (clasa a X-a): „Această experiență m-a ajutat să învăț dincolo de școală: despre cultură, despre empatie, despre lucru în echipă. M-am simțit provocată, sprijinită și inspirată. Mi-am dezvoltat competențe sociale, interculturale și m-am simțit parte dintr-o lume mai mare.”
Dezvoltare Profesională și Schimb de Bune Practici prin Job Shadowing: O Experiență Modernă și Incluzivă
Doamna profesor Muraru Magda-Claudia a participat la o mobilitate de tip job shadowing, având ocazia să observe îndeaproape organizarea și desfășurarea procesului didactic de predare-învățare-evaluare în ÖZEL YÜKSELEN KOLEJİ ANADOLU LİSESİ. Această experiență a fost deosebit de valoroasă pentru dezvoltarea sa profesională, oferind o perspectivă asupra unui mediu școlar modern și primitor.
Observațiile s-au concentrat pe relațiile de comunicare esențiale pentru motivarea elevilor și progresul școlar, analizând interacțiunile dintre conducerea școlii, profesori și elevi. Doamna profesor a asistat la activități didactice atât la clasele de învățământ gimnazial, cât și liceal, având ocazia să compare metode de învățare tradiționale cu cele moderne. A remarcat în mod special utilizarea tablourilor interactive pentru activități de grup, încurajarea participării active a elevilor și a libertății de exprimare, precum și libertatea profesorilor de a alege materialele didactice, cu un accent deosebit pe performanță și disciplină.
În timpul vizitei, doamna profesor Muraru Magda-Claudia a putut observa și dotările impresionante ale școlii turcești: laboratoare de biologie, chimie și fizică de ultimă generație, o sală de muzică, un gimnaziu modern, o piscină și un teren de sport. Facilitățile au inclus, de asemenea, un magazin de uniforme, o bibliotecă bine dotată, o sală de spectacole și două cantine. Un detaliu cultural remarcat a fost faptul că imnul școlii este intonat la începutul și la sfârșitul fiecărei săptămâni, consolidând sentimentul de apartenență.
Experiența aceasta a contribuit semnificativ la dezvoltarea personală și profesională a doamnei profesor. „Mi-am îmbunătățit comunicarea în limba engleză și încrederea în sine. Am descoperit metode de predare moderne și mi-am dezvoltat abilitățile de observare și reflecție. Am fost inspirată să promovez înțelegerea interculturală în rândul elevilor mei. Această mobilitate Erasmus+ a fost o provocare, dar și o experiență unică și complexă, o oportunitate binevenită de învățare care m-a făcut să cresc atât profesional, cât și personal. Sunt nerăbdătoare să integrez metodele și tehnicile noi în procesul didactic de la Liceul cu Program Sportiv Botoșani, pentru a face învățarea mult mai atractivă și eficientă pentru elevii mei.”, a declarat d-na prof. Muraru Magda.