Se lucrează discret pentru că unul dintre candidați este premierul, iar scenariile de lucru iau în calcul o fiscalitate aspră, menită atât să compeseze măsurile cu caracter electoral din acest an, cât și pe cele cu bătaie mai lungă, cum ar fi problema sustenabilității reducerii CAS, scrie CursdeGuvernare.ro.
Reducerea CAS are asigurate fonduri compensatorii în anul 2014 (prin scăderea investițiilor publice), însă pe anii viitori încă nu există surse precise de compensare.
Potrivit unor surse convergente din MF, ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov, ia în calcul schimbări drastice de filosofie fiscală, pe care ar urma să le supună analizei și opiniilor unor experți din afara spațiului de decizie guvernamentală.
Scenariile de lucru ale ministerului pleacă de la strategia fiscal-bugetară a actualului guvern (cu bătaie până în anul 2017), evaluează măsurile clasice de creștere a fiscalității și merg până la variante inovative, chiar spectaculoase.
Iată câteva dintre ele:
1, Creșterea impozitelor pe proprietate cu 25% în anul 2015 și cu încă 25% în anul 2016.
Măsură previzibilă, cu variantă de lucru ca impozitele să crească mai mult pentru proprietățile unde-și au sediul companiile.
2, Trecerea la impozitarea progresivă a veniturilor din anul 2016.
Strategia inițială a guvernului prevedea o schemă de impozitare de 8 – 12 – 16%.
Noile scenarii iau în calcul creșterea acestor cote, iar scenariul prevede 2 versiuni: una medie (12 – 16 – 20%) și un scenariu cu trend sumbru de 15 – 25 – 35%.
Este exclusă impozitarea progresivă din anul 2015, indiferent în ce cote, din cauza imposibilității tehnice de aplicare.
3, Impozitarea profiturilor.
Cel mai original scenariu care se ia în calcul este renunțarea la impozitul pe profit și trecerea la impozitarea cifrei de afaceri.
Cotele ar urma să fie aplicate sectorial, cu valori cuprinse între 1 și 6%.
Dilema din MF se oprește, însă, la cât de fezabilă ar fi această măsură din perspectiva legislației europene.
Citeste mai mult pe REALITATEA.NET