Într-o postare pe blogul personal, deputatul PNL Cristian Achiței readuce în atenția locuitorilor județului Botoșani promisiunile făcute de ministrul Transporturilor, la precedenta vizită a lui la Botoșani.
Redăm postarea parlamentarului botoșănean referitoare la vizita ministrului Răzvan Cuc:
Vestitorii primăverii: ghioceii, păsările migratoare, Răzvan Cuc
În fiecare primăvară care îl prinde ca ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc ajunge pentru câteva ore la Botoșani. S-a întâmplat pe 2 martie 2017, nu s-a mai întâmplat în 2018, când era scos din guvern, se întâmplă astăzi, 7 martie 2019, din nou.
În afară de calendar, vizitele lui Cuc se derulează după un tipic bătut în cuie, un șablon cu care botoșănenii s-au obișnuit deja. Mai întâi ministrul e anunțat cu surle și tobe de un comunicat pesedist. În ziua vizitei, mai-marele Transporturilor ajunge la Botoșani de la Suceava, pe singurul drum cât de cât normal care leagă municipiul reședință de județ de restul lumii. În niciun caz nu-și testează nervii și nici suspensia mașinii prin Târgu Frumos și Flămânzi, preferând să afle de starea deplorabilă a DN 28B doar teoretic, din rapoarte, nu și practic, pe propria piele.
O conferință de presă în care anunță fel de fel de realizări mărețe pentru infrastructura rutieră botoșăneană – toate la timpul viitor, cu celebrul ”VOM face” la începutul frazei – încununează, fără excepție, plimbarea ministerială prin acest colț de țară. Pupături de final, poze frumoase, cu chip zâmbitor, alături de cortegiul de pesediști locali și gata, ministrul își poate lua tălpășița dintr-un județ pe care-l va mai revedea în martie viitor. Dacă o mai fi ministru, normal.
Promisiuni de care s-a ales praful
Așadar, am mai văzut cu toții filmul cu vizita lui Răzvan Cuc în urmă cu doi ani. Știm și ce s-a făcut din ceea ce a promis ministrul atunci: NIMIC! Iată ce spunea ministrul Transporturilor pe 2 martie 2017:
despre DN 28B Botoșani-Tg. Frumos: ”Vom demara procedura de licitație până la sfârșitul lunii august 2017”, declara răspicat ministrul.
Fapte: prima licitație pentru modernizarea drumului național a demarat abia la începutul lui 2018, au anulat-o din motive nebuloase după un an, în ianuarie 2019 și au reluat-o pe 4 februarie 2019, ajungând acum în faza publicării pe SICAP (pe 6 martie 2019, adică ieri), aceasta fiind marea veste pe care ne-o va da astăzi Răzvan Cuc. Ofertele ce vor fi depuse de constructori trebuie să fie valabile până pe 22 octombrie 2019, ceea ce spune totul despre calendarul investiției, așa cum a fost el imaginat de pesediști. Lucrările vor începe, ce coincidență, în anul electoral 2020. Sper ca măcar de data aceasta, chiar și după atâția ani pierduți, să fie cu noroc!
despre DN 24C Manoleasa-Rădăuți Prut: ”Mai sunt câteva etape de parcurs și anume elaborarea unei HG pentru indicatorii tehnico-economici, astfel încât să putem prinde în buget acest obiectiv de investiții, după care vom scoate la licitație proiectarea și execuția acestui tronson de drum național. Din estimările primite de la Companie (CNAIR), lucrurile astea se vor întâmpla la sfârșitul lunii august 2017”. Este declarația lui Răzvan Cuc din martie 2017.
Fapte: S-a emis hotărârea de guvern, aceasta a fost actualizată în 2018, dar parametrii tehnico-economici la care făcea referire și ministrul, cei deveniți obligatorii prin HG, nu au fost respectați. Din acest motiv, DN 24C nu permite traficul normal, fiind transformat într-un fel de pistă pentru biciclete prin limitări drastice ale tonajului vehiculelor. Amendamentul prin care am solicitat în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților respectarea parametrilor prevăzuți de HG, adică respectarea unei legi, a fost respins prin vot de pesediștii domnului Cuc. Are ceva de spus ministrul Transporturilor referitor la acest drum de care și-au bătut joc? Eu unul sper că va impune urgent respectarea hotărârii de guvern de către subordonații săi și modernizarea DN 24C în conformitate cu indicatorii tehnico-economici din HG!
despre DN 29D Botoșani-Ștefănești: ”DN 29D este una din cele trei probleme majore ale județului care mi-au fost aduse la cunoștință. Am decis să vin pentru a identifica soluții pertinente care vor fi puse în practică în perioada următoare”. Asta declara Răzvan Cuc pe 2 martie 2017.
Fapte: Aprobarea prin HG a indicatorilor tehnico-economici pentru DN 29D continuă să fie în așteptare chiar și în ziua de astăzi. Au dispărut nu doar promisiunile pesediștilor privind modernizarea acestui drum, dar și orice referire la DN 29D prin vreunul din numeroasele comunicate care ni se transmit. Așa că aș dori să-l întreb concret pe domnul ministru Cuc: de ce a votat în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților împotriva amendamentului de a se aloca bani pentru acest drum, care este un dezastru? Mai mult decât atât: de ce pe lista Ministerului Transporturilor acest proiect nu mai apare deloc?
Alte drumuri naționale, alte probleme
Și, dacă tot vine ministrul Răzvan Cuc la Botoșani, pentru a ne ajuta în privința drumurilor naționale, lista problemelor de care ar trebui să ia act și la care ar trebui să ofere soluții este mai lungă:
Pe același DN 24C știu că se va realiza o lucrare de întreținere, covor asfaltic, însă doar pe tronsonul Bădărăi-Ștefănești. Nu înțeleg și poate ne explică domnul ministru de ce nu se face același lucru și pe tronsonul Ștefănești-Ripiceni-Manoleasa, care la această dată este un dezastru. Îl invit să constate cu ochii lui starea drumului pe segmentul amintit și să dispună extinderea porțiunii pe care se va turna covor asfaltic.
Știu, de asemeni, că pe DN 29C Vârfu Câmpului-Siret se va continua turnarea unui covor asfaltic, dat fiind că prin zonă toți primarii sunt pesediști. La fel, pe tronsonul Cucorăni-Bucecea se va așterne îmbrăcăminte asfaltică foarte subțire (2 cm), așa cum s-a făcut și între Vf. Câmpului și Dorohoi. Corect din partea ministrului Transporturilor ar fi să le solicite subordonaților săi, ca și colegilor de partid, să înceteze să mai prezinte aceste lucrări ca fiind o ”modernizare”. Nu e vorba de nicio modernizare, ci strict de așezarea unor îmbrăcăminți asfaltice care se deteriorează deja foarte rapid, spre nemulțumirea botoșănenilor din zonă.
În privința DN 29 Botoșani-Săveni, aștept din partea ministrului o soluție pentru cei 600 de metri lăsați de izbeliște în zona Unțeni, unde nu s-a pus covor asfaltic. În condițiile în care pe anumite sectoare, cu alunecări de teren, asfaltul deja se rupe, e nevoie de lucrări serioase: întreținere a podurilor, construirea de podețe, consolidări de rampe. Are domnul ministru Cuc vreo intenție în acest sens sau a bifat deja la ”rezolvate” drumul în cauză, a cărui degradare nu va putea fi stopată fără lucrările de care aminteam?
În privința DN 29 Botoșani-Suceava, poate Răzvan Cuc să explice de ce lucrările de modernizare (finalizate de ceva timp, chiar și cu întârzierea de doi ani provocată de pesediști) continuă să apară cu fișă de buget în legea bugetului de stat, fiind consemnat și un rest de plată?
Autostrada pe care moldovenii vor fi puși la plată de către PSD
În fine, dar nu în ultimul rând, cred că ministrul Transporturilor din Guvernul României este cel mai în măsură să ne lămurească și în privința Autostrăzii Moldovei, o investiție indispensabilă tuturor locuitorilor acestei provincii, inclusiv botoșănenilor. Personal nu înțeleg optica actualilor guvernanți, care refuză să aplice legea privitoare la A8 și preferă varianta parteneriatului public-privat (PPP) pentru această investiție. De ce trebuie să fie puși moldovenii să plătească taxă pentru utilizarea viitoarei autostrăzi, prin această formulă a PPP, în loc ca aceasta să fie realizată, conform legii, din fonduri europene și din bugetul național?