Un român poate cumpăra în acest moment 47 de litri de benzină cu echivalentul a 50 de euro, iar din această cantitate statul „absoarbe“ aproape 28 de litri din rezervorul fiecăruia. Acest lucru este posibil deoarece 60% din preţul unui litru de benzină reprezintă taxele pe care le încasează statul, potrivit datelor Comisiei Europene.
La motorină situaţia este ceva mai bună: din aceiaşi bani, un client poate cumpăra 48,1 litri, din care echivalentul a 27,7 litri sunt ai statului. Un litru de benzină costă în România 4,756 lei în medie, astfel ca statul ia 2,85 lei sub formă de taxe. La motorină, un litru costă 4,645 lei, astfel că la buget ajung 2,69 lei. Ţara noastră stă mai bine decât media Uniunii Europene, care arată că din aceeaşi sumă de 50 de euro se pot cumpăra doar 40 de litri de benzină sau 45,9 litri de motorină. Pe de altă parte, din cauza preţurilor mult mai mari din ţara noastră, România stă mai prost decât toţi vecinii săi.
Bulgaria o duce cel mai bine din UE
Astfel, un bulgar poate să îşi cumpere din aceeaşi sumă de 50 de euro o cantitate de 55,2 litri de benzină, cu 17% mai mult decât în România, în vreme ce la motorină stă şi mai bine, putând alimenta 58,2 litri, cu 21% mai mult. Şi media taxării este mai mică la sud de Dunăre, autorităţile colectând la buget 56,7% din preţul benzinei şi 55% din cel al motorinei. Astfel, bulgarii plătesc 0,9 euro pe litrul de benzină, faţă de 1,064 euro, cât este echivalentul preţului în România. La motorină un bulgar achită şi mai puţin, respectiv 0,85 euro pe litru, faţă de 1,039 euro în ţara noastră. De altfel, în privinţa preţurilor finale, Bulgaria stă cel mai bine din toată Uniunea Europeană.
Citeste mai mult pe Adevărul.ro