În acest an, bătălia pentru primăria comunei Roma se va da între actualul şi fostul primar. Este vorba de social democratul Gheorghe Bârliga şi respectiv liberalul Constantin Humelnicu. Această bătălie electorală va fi arbitrată de către autorităţile statului, începând de la Parchet şi până la Tribunal.
Totul a pornit de la un contract de salubritate încheiat în primăvara anului 2011, de către fostul primar al comunei Roma. Acesta a încheiat un contract cu societatea Regan Trans, ulterior nu a mai plătit facturile emise de operatorul de salubritate, a urmat un control al Curţii de Conturi care a descoperit o serie de nereguli iar acum primăria este obligată să achite datoria şi să perceapă bani de la populaţie. Gheorghe Bârliga, actualul primar al comunei Roma, susţine că se va îndrepta împotriva fostului primar pentru recuperarea prejudiciului.
“În 2012 am preluat primăria comunei Roma cu datorii de circa 8 miliarde de lei vechi. 4,5 miliarde erau facturi neachitate, la care se adaugă imputaţia la staţia de epurare, pe care am plătit-o, plus salubrizarea care mai înseamnă încă vreo 1,3 miliarde. Vorbim de datorii care înseamnă bugetul comunei pe aproape un an de zile”, ne-a spus primarul comunei Roma care a adăugat:
“La salubrizare, hotărârea a rămas definitivă, vom achita suma către operator dar ne vom îndrepta împotriva celor care au încheiat contractul. Printr-o hotărâre judecătorească s-a stabilit că obligă UAT Roma să încheie contract de delegare a serviciului de salubrizare. Asta s-a întâmplat pe data de 3 martie 2011. Pe data de 20 mai 2011, în loc să aplice hotărârea rămasă definitivă, se închieie contract de prestări servicii şi nu delegare de gestiune. Delegarea de gestiune ar fi presupus să predăm tot agentului economic iar el să meargă şi să încheie contract cu cetăţenii, urmând să plătească o redevenţă la primărie”.
Mai mult, actualul primar susţine că în momentul în care s-a scos la licitaţie, s-a prevăzut încheierea unui contract de delegare a serviciului şi nu de prestări servicii. “Ei au încheiat acest contract de prestări servicii, primăria avea obligaţia să încaseze taxa iar operatorul tăia factură pe 3350 de persoane, în fiecare lună. Toate facturile sunt pe număr de persoane şi nu pe cantitate de gunoi. 3350 de persoane ori 2 lei, plus TVA, peste 80 de milioane pe lună. Ne vom duce mai departe, în penal. Noi plătim către Regan Trans suma datorată şi ne vom îndrepta împotriva celor care nu au respectat documentaţia. El spune că documentaţia de pe SEAP nu are nicio legătură cu contractul. E ca şi cum eu scot pe SEAP modernizarea unui drum şi modernizez altul. Sau scot cu o valoare şi pe urmă îl fac cu altă valoare. Curtea de Conturi a spus că în loc de contract de delegare s-a încheiat un contract de prestări servicii şi s-a creat un prejudiciu comunei”, a afirmat primarul comunei Roma care a mai adăugat că nu au fost achitate facturile timp de un an, deşi acestea erau înregistrate în contabilitate. Mai mult, Primăria Roma nu a încasat nici taxa de salubritate de la populaţie deşi exista o hotărâre de Consiliu Local în acest sens iar fiecare locuitor trebuia să plătească un leu pe lună.
În urma proceselor care au avut loc în ultimii ani, Primăria comunei Roma a fost obligată să continue contractul cu firma Regan Trans şi să îi achite contravaloarea serviciilor prestate.
Am încercat să obţine un punct de vedere şi de la fostul primar al comunei Roma dar nu a putut fi contactat.