Paradoxul benzinei. Astăzi, benzina este mai scumpă ca în 2008, când petrolul costa de trei ori mai mult. Pornind de la această constatare, tendința ieftinirii carburanților este accentuata în ultimele zilei – barilul a scăzut sub 50 de dolari barilul, fără ca aceasta să se regăsească și în ritmul ieftinirilor de la pompă.
În iulie, preţul barilului de petrol a scăzut cu aproape 7%, iar începutul lunii august a adus noi ieftiniri. Acum, barilul de petrol a ajuns la mai puţin de 50 de dolari barilul, iar analiştii se aşteaptă ca preţurile să mai scadă.
„Şi într-o piaţa bine alimentată cu petrol cei aproape 500.000 de barili pe care îi va oferi Iranul, odată ce sancţiunile ar fi retrase, ar duce cotaţiile şi mai jos. Undeva la 40-45 de dolari pe baril”, spune Claudiu Cazacu, analist financiar.
Cu toate acestea, preţurile de la pompă nu au prea scăzut. Litrul de benzină a coborât, în medie, cu 3,5% luna trecută. Al motorinei – doar cu 1,8%.
Cel mai mare vânzător de carburanţi din România a ieftinit în ultimele două săptămâni litrul de benzină şi motorină cu 35, respectiv 22 de bani.
În continuare însă, în România, preţurile la pompă sunt printre cele mai mari din regiune. Nici şoferii din ţările din jur nu sunt prea fericiţi.
În Ungaria, de exemplu, benzina s-a ieftinit cu 1,3%, iar motorina, cu 4%. În această ţară, peste jumătate, circa 53% din preţul carburanţilor, este format din TVA şi accize, stabilite de guvern. Din restul, firmele producătoare acoperă costurile de producţie, distribuţie şi marketing.
La benzinăriile din Bulgaria, preţurile au coborât în ultima lună doar la motorină şi doar cu 1%. În Polonia, şoferii care au alimentat cu benzină au plătit mai mult, în vreme ce motorina s-a ieftinit cu 2 procente în iulie.
Şoferii români plătesc, totuşi, mai mult pentru benzină decât cei din Polonia, ţările baltice, Ungaria, Bulgaria, Luxemburg şi Cehia. Iar motorina e mai ieftină până şi în state cu un cu totul alt nivel de trai, precum Germania sau Franţa.
Citeşte mai mult pe Digi24