Nu e nevoie să cumpăraţi maşini extrem de economice pentru a scădea consumul de carburant. E suficient să fiţi atenţi la câteva trucuri care vă vor ajuta să consumaţi mai puţină benzină – sau motorină, după caz.
Nicio tehnologie din lume, indiferent cât de spectaculoasă sau de inovatoare este, nu va putea să-şi întreacă creatorul. Indiferent de câte inovaţii beneficiază maşina, tot factorul uman determină bunul mers al lucrurilor, în speţă consumul de carburant. Evident, lucrurile merg perfect atunci când omul învaţă să folosească în mod corect tehnologia. Iată câteva lucruri esenţiale care determină apetitul mai mic sau mai mare al unui motor. Unele sunt de bun simţ, dar nu sunt aplicate. La altele poate nu v-aţi gândit…
Uşor cu pedala de acceleraţie
Dacă şoferul are piciorul greu, toate sistemele inteligente de pe maşină vor înţelege lucrul acesta şi se vor comporta în consecinţă. Aşadar, modul sau stilul de şofat al fiecăruia dintre noi va avea un impact substanţial asupra consumului, adică al buzunarului. Un stil agresiv va duce la un consum „agresiv”, dar şi la uzarea prematură a turbinei şi a altor componente ale motorului.
Fizica elementară arată că energia necesară pentru a accelera creşte cu pătratul vitezei. În termeni laici asta înseamnă că, dacă accelerezi de la 0 până la 60 km/h, vei consuma semnificativ mai mult decât dacă accelerezi doar până la 50 km/h! Cât de mult? Cu peste 44% mai mult, pentru o diferenţă insesizabilă de viteză!Şi de ce să accelerezi puternic, dacă oricum te vei opri la următorul semafor? Cu alte cuvinte, cu cât vei limita acceleraţia, cu atât consumul tău va fi mai mic. Parizienii şi ceilalţi şoferi din marile oraşe vestice merg în general cu 40-50km/h, chiar şi dacă bulevardele sunt relativ libere. Noi suntem mai deştepţi şi ne înfigem cu 70-80 km/h până la următorul semafor. De ce?
Ţine motorul turat corect
Cel mai indicat mod de a folosi un motor atunci când dorim să avem rapoarte foarte bune consum/cost şi reparaţii/performanţe este utilizarea acestuiala limita minimă a regimului optim de turaţie. Ce înseamnă asta? Circa 1.700-.1800 rpm pentru un turbodiesel modern (la maşinile noi, la cele vechi urcaţi spre 2.200 rpm, în funcţie de ce scrie pe cartea tehnică a maşinii cu privire la zona de cuplu maxim, pentru a nu exista confuzii), şi circa 2.500 rpm pentru motoarele pe benzină. Arderea carburantului va fi mai eficientă, deci motorul va furniza în acel interval de turaţii performanţe maxime. Subturarea poate scădea pentru moment consumul, dar are efecte negativeasupra motorului şi duce la reparaţii scumpe cauzate de depunerile de calamină de pe turbină ş.a.m.d. Nu, nea Ilie care merge la 1.450 rpm nu economiseşte carburant, ci doar va băga mâna-n buzunar să dea banii pe piese.
Anticipează traficul
Acceleraţiile dese determină creşterea consumului, nu doar pentru că motorul consumă mai mult carburant când accelerezi, dar mai ales pentru că toată energia acumulată se pierde prin frânarea ce are loc uneori la doar câteva secunde distanţă. Dacă vom reuşi să vedem dinainte ce se va întâmpla într-o anumită situaţie, de exemplu fiind atenţi la culoarea şi sincronizarea semafoarelor, nu vom mai accelera şi frâna atât de desşi vom păstra viteza de deplasare relativ constantă, deci motorul nu va fi nevoit să ardă carburant pentru a o transforma în forţă de acceleraţie.
Păstrează distanţa
Deşi pare un sfat ciudat, păstrarea distanţei corecte faţă de maşina din faţă duce la scăderea consumului, în special în mediul urban. De ce? Pentru că, dacă laşi să treacă două-trei secunde între tine şi maşina din faţă, vei putea anticipa mult mai bine traficul (vezi pct. 3). Cu cât te vei înghesui mai tare în cel din faţă, cu atât mai des vei călca frâna şi vei pierde energia de mişcare deja acumulată. Pentru energia asta tu ai consumat deja carburant.
Citeşte mai mult pe Promotor