Connect with us

Administratie

BOMBA de 5 milioane de euro care ar putea exploda în municipiul şi judeţul Botoşani

Published

on

groapa de gunoi

Primăria municipiului Botoşani riscă să intre într-o criză financiară fără precedent. În momentul de faţă stă la mâna reprezentanţilor Ministerului Mediului iar dacă aceştia vor da un răspuns negative la solicitarea făcută, Primăria municipiului Botoşani va fi pusă la plata a aproximativ cinci milioane de euro.

În urmă cu aproximativ şase ani, Consiliul Judeţean Botoşani a obţinut finanţarea pentru proiectul „Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în Judeţul Botoşani”, finanţat de Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Sectorial “Mediu” (POS Mediu) – Axa Prioritară 2, Domeniul Major de Intervenţie 1 „Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor istorice contaminate”, cu termen de finalizare 21.08.2015 şi valoare totală de 143.068.697 lei fără TVA.

Iniţial părea o mare realizare dar acest proiect avea să aducă o groază de probleme judeţului Botoşani. Primele efecte s-au văzut în 2012, în momentul în care au început să se închidă depozitele neconforme de deşeuri de la Dorohoi şi Botoşani şi ulterior la Darabani şi Săveni. S-au închis cu mult înainte ca noul depozit ecologic de la Stăuceni să fie deschis iar primăriile şi operatorii de salubritate din judeţul Botoşani s-au trezit în situaţia de a nu avea unde depozita gunoiul. Au început tot felul de discuţii, s-au făcut tot felul de intervenţii astfel încât să se aprobe realizarea de depozite temporare la Botoşani. S-a acceptat până la urmă dar cu condiţia ca tot deşeul adus în depozitul temporar de la Rediu să fie relocat la depozitul ecologic de la Stăuceni, în momentul deschiderii acestuia. În vara anului 2014, în judeţul Botoşani s-a creat un scandal uriaş. Conducerea Urban Serv a refuzat să mai accepte depozitarea deşeurilor din alte localităţi, cu excepţia municipiului Botoşani, motivând faptul că vor fi nişte costuri de relocare la Stăuceni.

S-au făcut şedinţe, presiunea primarilor din judeţ şi a firmelor de salubritate era uriaşă. Până la urmă, Primăria Botoşani, Consiliul Local Botoşani şi Urban Serv au cedat. În procesul verbal al şedinţei de Consiliu Local din 4 augist 2014 se menţiona: “Condiţia principală din autorizaţia de mediu era că în momentul în care se va deschide un depozit conform, există obligaţia de a reloca întreaga cantitate depozitată în aceste depozite temporare la depozitul conform. De asemenea, s-a comunicat faptul că tariful pentru depozitarea deşeurilor din alte zone este de 155 lei/tonă, fără TVA, tarif compus din 44lei/tonă, fără TVA, tarif aprobat de Consiliul Local pentru depozitarea deşeurilor colectate de pe raza Municipiului Botoşani la care se adaugă 41 lei cheltuieli de încărcare şi transport a deşeurilor din aceste spaţii la Stăuceni şi 70 lei – tariful de depozitare pe spaţiul conform de la Stăuceni luat din studiul de oportunitate care a stat la baza Master Planului judeţean de gestionare a deşeurilor. S-a găsit următoarea soluţie: operatorul UrbanServ, cu aprobarea Consiliului Local Botoşani, va suporta doar contravaloarea de depozitare temporară, respectiv 44lei, pe care îl va plăti operatorul care colectează şi transportă deşeurile. Diferenţa, respectiv 111 lei, va fi plătită de către primăriile de pe raza cărora se colectează deşeurile, în momentul în care se vor începe operaţiunile de relocare”.

Situaţia era rezolvată pe moment, firmele de salubritate îşi puteau relua activitatea de colectare a deşeurilor din comunele şi oraşele judeţului, urmând ca primăriile să achite contravaloarea costurilor de relocare.

Depozitul ecologic de la Stăuceni s-a deschis pe data de 1 septembrie 2016, cu o întârziere de un an. Din acel moment, deşeurile depozitate la Rediu în perioada 2012-2016 ar fi trebuit relocate la Stăuceni. Marea problemă este că au mai apărut o serie de costuri suplimentare care nu au fost prevăzute în vara anului 2014. Spre exemplu, taxa de 80 de lei pe tona de deşeu, intrată în vigoare de la 1 ianuarie 2017. Calculele făcute de reprezentanţii Urban Serv arata că relocarea deşeurilor la depozitul de la Stăuceni ar însemna costuri de aproape cinci milioane de euro. Practic, vreo 700.000-800.000 de euro ar fi costurile de transport iar diferenţa ar trebui plătită pentru depozitarea deşeurilor la Stăuceni.

cosmin andrei“Noi am avut aprobate depozite temporare, cu o perioadă de depozitare de un an de zile. La finele fiecărei perioade am încercat să transportăm deşeurile către un depozit autorizat. Am făcut solicitări la toate depozitele autorizate din Moldova dar am fost refuzaţi. Actualmente avem trei spaţii de stocare temporară. Cantitatea totală depozitată este în jur de 100.000 de tone de deşeu. Obligaţia pentru autoritatea publică şi pentru operatorul Urban Serv este relocarea acestei cantităţi la un depozit autorizat, cel mai apropiat fiind depozitul de la Stăuceni. Noi am făcut un proiect privitor la cheltuielile aferente relocării, cheltuieli care cuprind doar operaţiunile de încărcare şi transport până la Stăuceni. Nu cuprind cheltuielile de depozitare. Având în vedere că de anul ăsta este în vigoare şi taxa de fond de mediu de 80 de lei, doar depozitarea ar însemna 190 de lei în plus pentru fiecare tonă. Cheltuielile totale ajung la aproximativ cinci milioane de euro”, ne-a spus Simion Drelciuc, directorul general al Urban Serv.

Primăria municipiului Botoşani a făcut demersuri şi a solicitat ca deşeurile să rămână în depozitele temporare şi să nu mai fie relocate la Stăuceni. S-a angajat că va închide aceste depozite conform normelor UE, numai că o decizie în acest sens nu a o fost luată.

simion drelciuc“Avizele pentru cele trei depozite temporare au fost acordate cu obligativitatea relocării deşeurilor într-un an de zile. A fost nevoie de aceste depozite temporare deoarece nu s-a deschis la timp depozitul finanţat cu fonduri europene, de la Stăuceni. Acum, obligaţia noastră este de a reloca acele deşeuri. Tehnic vorbind, acele deşeuri nu pot fi relocate la Stăuceni decât în nişte condiţii foarte nefavorabile şi la nişte costuri foarte mari. S-a făcut o solicitare către Ministerul Mediului pentru a primi o derogare astfel încât să putem închide aceste depozite temporare pe amplasamentul existent, exact cum s-a închis şi vechiul depozit al municipiului Botoşani. Ar fi cea mai potrivită abordare a acestei probleme. Procesul de relocare înseamnă sume care ajung la milioane de euro. În aceste depozite temporare sunt şi deşeuri aduse din alte UAT-uri din judeţul Botoşani dar ponderea lor este foarte mică”, a precizat viceprimarul Cosmin Andrei.

Distribuie pe:
banner ad
banner ad

banner ad

banner ad

banner ad

banner ad
banner ad
banner ad

banner ad

banner ad

banner ad

banner ad

banner ad



© 2017 Botosani Online. Toate drepturile rezervate. ( VILHEM )